WARSZTATY DLA DZIECI WRAZ Z RODZICAMI

17/06/2012, Lucyna Łazarska, zdj. Beata Liszka, tekst Katarzyna Ganobis

W  środę 13 czerwca w ramach projektu „Bardziej aktywni, bardziej sprawni” odbyły się zajęcia warsztatowe dla dzieci (uczniów SZSP) i ich rodziców. Celem zajęć było przybliżenie rodzicom tematu komunikacji alternatywnej i wspomaganej – prezentacja metod wprowadzania systemu znaków graficznych i gestów dzieciom niemówiącym lub, u których mowa rozwinięta jest na niskim poziomie. Temat ważny, gdyż znalezienie sposobu  skutecznego komunikowania się to podstawa rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Wiele trudnych sytuacji w codziennym życiu ma swoje źródło w tym iż dziecko nie potrafi w zrozumiały, akceptowany społecznie sposób zakomunikować swoich potrzeb. Niezrozumienie przez otoczenie jest źródłem frustracji i prowadzi do izolacji w rodzinie, grupie rówieśniczej i w społeczeństwie. Dlatego tez rozwijanie  umiejętności komunikacyjnych to jeden z głównych celów pracy dydaktyczno wychowawczej w naszej szkole. Ze względu na temat warsztatów wzięła w nich grupa dzieci, które podczas specjalistycznych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz w codziennych zajęciach dydaktycznych mają wprowadzany system znaków i gestów MAKATON (wybraną w naszej szkole metodę komunikacji alternatywnej).

Najlepszym sposobem nauki jest zabawa dlatego też warsztaty miały formę wspólnej zabawy dzieci, rodziców i nauczycieli podczas, której używana była komunikacja alternatywna. W trakcie powitania i „podróży” na wieś i do Afryki – zabawy w jazdę samochodem i lot samolotem, słuchania odgłosów i rozpoznawania zwierząt – dzieci utrwaliły a rodzice poznali kilka gestów i symboli, które mają zastosowanie w codziennym życiu. Rodzice mogli zaobserwować swoje dzieci podczas zabawy z rówieśnikami, dzieci mogły zaprezentować swoje umiejętności. Warsztaty były również okazją do zaprezentowania kilku zabaw, które z powodzeniem mogą zostać przeniesione ze szkoły do domu i umilić wspólnie spędzany czas. Częścią warsztatów był poczęstunek, podczas którego dzieci używając elektronicznych urządzeń do komunikowania się mogły wybrać smakołyki do zjedzenia. Posiłek był również okazją do rozmowy nauczycieli z rodzicami i wymiany doświadczeń. W tym czasie dzieci mogły pobawić się zabawkami edukacyjnymi związanymi z tematem wsi i Afryki. Zakupione na tę okazję stemple, układanki magnetyczne oraz duże tablice do manipulowania cieszyły się dużym zainteresowaniem. Na zakończenie warsztatów rodzice zostali wyposażeni w komplet symboli graficznych, karty z gestami oraz loteryjki obrazkowe i nagranie odgłosu zwierząt do wykorzystania podczas zabawy w domu.

Mamy nadzieję, że możliwość zobaczenia, iż dzieci szybko uczą się gestów i symboli i, że czerpią radość z możliwości komunikowania się, że komunikacja alternatywna „działa”, zachęci rodziców do kontynuowania pracy szkoły w domu.

Warsztaty były dla wszystkich miło spędzonym czasem, a to, oprócz wymienionych wcześniej było jednym z celów, gdyż w zabieganej codzienności często brakuje czasu na wspólną zabawę z dzieckiem. 

Warsztaty przygotowały i prowadziły: Agnieszka Antosz, Katarzyna Ganobis i Lucyna Łazarska