Podsumowanie działań projektowych

11/02/2013

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

 

Podsumowanie działań projektowych

 

 

Projekt „BARDZIEJ AKTYWNI – BARDZIEJ SPRAWNI”  Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki realizowany w okresie od 03.01.2011 r. do 31.12.2012 r. skierowany był  do uczniów i uczennic  Specjalnego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rybniku. Wsparciem zostało objętych łącznie 146  osób,  w tym również rodzice/opiekunowie prawni dzieci. Dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej udało się zrealizować wszystkie założone w projekcie rezultaty - łącznie wydano 604 614,49 zł.

W dniu 06.06.2012 r. w ramach projektu zorganizowany  został  Rodzinny  Festyn  Integracyjny, na który zaproszeni zostali przedstawiciele władz miasta i przyjaciele szkoły, rodzice i opiekunowie prawni uczniów i uczennic Specjalnego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rybniku oraz dzieci i młodzieży pobliskich placówek oświatowych. Łącznie udział w festynie wzięły 632 osoby. Głównym celem festynu było wstępne podsumowanie działań podjętych w trakcie trwania projektu, prezentacja wytworów prac dzieci, a zatem skuteczności podejmowanych działań, propagowanie idei wykorzystywania funduszy unijnych, celem podniesienia jakości nauczania w szkołach, integracja środowiska osób niepełnosprawnych oraz ich integracja społeczna.  

Podczas realizacji projektu dzieci uczestniczyły w następujących zajęciach specjalistycznych: logopedyczne, komunikacji alternatywnej, rehabilitacji ruchowej, integracji sensorycznej oraz kompensacyjno-wyrównanych. Dodatkowo do działań projektowych wprowadzono  nową formę wsparcia w postaci zajęć  z  aromaterapii połączonej z masażem Shantala oraz elementami masażu aromaterapeutycznego oraz zabiegi rehabilitacyjne (grota solna i kąpiele perełkowe).

Projekt założył również poszerzenie oferty szkoły o zajęcia rozwijające zainteresowania osób niepełnosprawnych. Spore sukcesy odnieśli uczestnicy i uczestniczki zarówno kółka  teatralno-muzycznego jak również sportowego. Dzieci brały udział w licznych wyjazdach, podczas których prezentowały swoje umiejętności, odnosząc spore sukcesy niejednokrotnie nagradzane były medalami i wyróżnieniami. Dużym zainteresowaniem cieszyło się kółko informatyczne na którym, dzieci poznawały nowoczesne technologie informatyczne, co również przyczyniło się do poznania i zrozumienia otaczającego ich świata. Piękne prace  przygotowane podczas kółka plastycznego nie tylko zdobiły korytarze szkoły, ale prezentowane były również podczas Rodzinnego Festynu Integracyjnego, jak również podczas otwarcia  remontowanego Domu Kultury w Rybniku Niedobczycach. Na koniec warto wspomnieć o prężnie działającym kółku gospodarstwa domowego, podczas którego głównie chłopcy udoskonalili swoje zdolności kulinarne oraz poznali zasady przygotowywania, podawania oraz spożywania posiłków. Wszystkie uroczystości szkolne „osładzane” były wypiekami pysznych ciast i ciasteczek za co dziękujemy.

Realizatorzy projektu mając na celu jak najlepsze wykorzystanie pozyskanych środków unijnych, rozszerzyli kolejną kategorię działań wychowawczych, mających na celu kształtowanie kompetencji społecznych, oprócz zakładanych w projekcie zajęć prowadzonych Metodą Ruchu Rozwijającego Werniki Sherborne, zajęć dogoterapii oraz Akademii Dobrego Wychowania, o wyjazdy i zajęcia uspołeczniające, jak również Warsztaty dla dzieci i ich rodziców/opiekunów prawnych.  Głównym celem zajęć było rozwijanie kompetencji społecznych, poznawanie i zastosowanie w praktyce norm zachowań społecznych, wdrażanie się do bycia członkiem grupy, pokazanie rodzicom efektywnych form pracy i zabaw z dziećmi, włączenia dziecka w życie rodzinne, większą aktywność osób dotkniętych niepełnosprawnością.

Kierując wsparcie do uczniów i uczennic Specjalnego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rybniku uznano, że niezbędnym elementem pracy z osobami  niepełnosprawnymi jest oddziaływanie na rodziców/opiekunów prawnych, którym konieczne jest wsparcie, mające na celu podniesienie umiejętności wychowawczych, wpływając tym samym  na  rozwój psychospołeczny ich dzieci.  Podczas warsztatów z psychologiem poruszono kwestie radzenia sobie rodziców w codziennym kontakcie z niepełnosprawnym dzieckiem, wagi modelowania zachowań w rodzinie, podnoszenia umiejętności społecznych czy  lepszego porozumiewania się w rodzinie.

Reasumując: dzięki funduszom pozyskanym ze środków Unii Europejskiej projektu „BARDZIEJ AKTYWNI – BARDZIEJ SPRAWNI”  Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki osiągnięto główny cel, którym było wyrównanie szans edukacyjnych uczniów i uczennic Specjalnego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rybniku, zapewniając im jak najpełniejszy rozwój z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości, poprzez podniesienie standardów działań szkoły o charakterze edukacyjnym, terapeutycznym i wychowawczym.

Dziękujemy za współpracę Dyrekcji, nauczycielom i nauczycielkom, rodzicom, pracownikom Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Rybnika, obsłudze administracyjnej szkoły, obsłudze księgowej projektu przy Miejskim Zespole Obsługi Placówek Oświatowych w Rybniku oraz wszystkim wolontariuszom.