- Strona główna
- »
- Zajęcia
- »
- Zajęcia specjalistyczne
- »
- Hipoterapia
Hipoterapia
Hipoterapia to ogół zabiegów terapeutycznych, do których wykorzystuje się konie.
Z tej formy terapii w naszej placówce korzystają przedszkolaki oraz część młodszych uczniów szkoły podstawowej. Zajęcia hipoterapii są zajęciami wyjazdowymi (odbywają się w ośrodku hipoterapeutycznym). Prowadzone są przez magistrów fizjoterapii / instruktorów hipoterpii / oligofrenopedagogów (pracowników naszej szkoły). Mają formę indywidualną, ale na zajęcia wyjeżdża, obecnie raz w tygodniu, grupa dzieci. Podczas, gdy jedne dzieci biorą udział w zajęciach na koniu, inne pod opieką nauczycieli realizują program edukacyjno-wychowawczy korzystając z okazji przebywania w środowisku naturalnym.
Hipoterapia oddziałuje na: kodowanie w mózgu prawidłowego wzorca ruchu miednicy podczas chodu; unormowanie napięcia mięśniowego, stymulację i normalizację czucia powierzchniowego, zwiększenie poczucia własnej wartości, zmniejszenie zaburzenia emocjonalnego, rozwijanie pozytywnych kontaktów społecznych.
Zajęcia z hipoterapii doskonalą:
równowagę
koordynację
orientację w przestrzeni
schemat własnego ciała
poczucie rytmu.
W hipoterapii występują różne formy zajęć (terapii)
- Terapia ruchem konia (pacjent nie wykonuje żadnych ćwiczeń, ale poddawany jest ruchom konia);
- Fizjoterapia na koniu (jest to gimnastyka lecznicza na koniu prowadzona przez fizjoterapeutę);
- Terapia kontaktem z koniem (istotą jest tutaj emocjonalny kontakt pacjenta z koniem, a nie sama jazda, pacjent może w ogóle nie siedzieć na koniu);
- Psychopodagogiczna jazda konna i woltyżerka (ma za zadanie usprawnienie intelektualne, poznawcze, emocjonalne i fizyczne. Może odbywać się na koniu lub przy koniu).
Wskazania do hipoterapii:
- Dzieci z chorobami pochodzenia neurologicznego (mózgowe porażenie dziecięce, stany po urazach czaszkowo – mózgowych, minimalne uszkodzenia mózgu, choroby mięśni, dzieci niedowidzące i niewidome, a także osoby z chore psychicznie
- Zespoły ortopedyczne
- Wady postawy, Skoliozy I i II stopnia wg Cobba
- Stany po amputacji i wady rozwojowe kończyn
- Zespoły genetyczne (np. Zespół Down’a)
- Przepukliny oponowo – rdzeniowe
- Zespoły psychologiczne (zaburzenia emocjonalne, autyzm, niedostosowanie społeczne, upośledzenia umysłowe).
Przygotowała: Agnieszka Ślezak