Stymulacja polisensoryczna

 Dla dziecka z głębokim stopniem  niepełnosprawności intyelektualnej proces uczenia się i nabywania wszelkich umiejętności jest niezwykle utrudniony. Dlatego ważne miejsce w edukacji tych dzieci zajmuje stymulacja wielozmysłowa, która pomagająca im w odbiorze wrażeń zmysłowych z otaczającego ich świata oraz z ich ciała, dzięki czemu stanowi dla nich ważną metodę zajęć edukacyjnych.

Stymulacja polisensoryczna, to nauka wielozmysłowego doświadczania świata, która ma na celu wywołanie zaplanowanych wrażeń i uczuć. Zajęcia polegają na tym, że nauczyciel dostarcza uczniowi różnego rodzaju bodźce zmysłowe: dotykowe, smakowe, węchowe, słuchowe i wzrokowe.

Uczniowie doświadczają jej na co dzień podczas zajęć "Porannego kręgu" - stymulację według pór roku.
Każdej z pór roku przyporządkowane są pewne podstawowe bodźce:



Pora roku
Lato
Jesień
Zima
Wiosna
Żywioł
ogień powietrze woda ziemia
Kolor
czerwony żółty biały, błękitny zieleń
Zapach
różany lawenda mięta cytryna
Smak
konfitura z wiśni miód i krem
orzechowy
miętowe pastylki
w czekoladzie
cytryna posypana
cukrem
Głoska
i e a o
Instrument
gong, grzechotka
z piaskiem
dzwony rurowe
(flet)
dzwonki, trójkąt bębenek
Świeca zgodnie z zapachem zgodnie z zapachem zgodnie z zapachem zgodnie z zapachem
Oliwka zgodnie z zapachem      



Istotą spotkania jest komunikacja i budowanie relacji między ludźmi. W czasie "porannego kręgu" spotykamy się z dziećmi po to, by dać im poczucie bezpieczeństwa, przyjemność i zadowolenie. Aby było to możliwe, konieczne jest stworzenie odpowiedniego klimatu do spotkania. Służy temu utworzenie kręgu, ciepły nastrój pomieszczenia, zapalona świeca, znajomy zapach. Jednym słowem rytuał, którego reguły są dobrze znane. Każdy element "porannego kręgu" powinien być dla dziecka przewidywalny, a co za tym idzie bezpieczny.

W naszej szkole prowadzone są dodatkowe zajęcia ze stymulacji polisensorycznej dla uczniów poruszających się na wózkach.
Dzięki temu, że posiadamy odpowiednio urządzoną salę, wyposażoną m.in. w: kolumnę wodną, kostkę interaktywną, światłowody, kulę lustrzaną z kolorową tarczą obrotową, projektor z zestawem tematycznych tarcz, materace, poduchę - puf, sprzęt nagłaśniający z muzyką relaksacyjna, możemy zapewnić naszym uczniom ciekawe zajęcia. Wykorzystywane są podczas nich elementy chromoterapii (leczenie kolorami), aromaterapii (leczenie olejkami eterycznymi). Ponadto dostarczane są bodźce dotykowe, słuchowe, smakowe. Jak dotąd uczniowie, którzy brali udział w tych zajęciach, byli bardzo zadowoleni.

Przygotowała: Danuta Ficner