Lekcja nieograniczonych możliwości - podsumowanie I kwartału

30/04/2014, SZS-P

   

 

 Za nami I kwartał realizacji PROJEKTU "Lekcja nieograniczonych możliwości" (więcej o projekcie można przeczytać tutaj).

     W ramach projektu uczniowie naszej szkoły podstawowej, mają możliwość  udziału  w szeregu dodatkowych zajęć specjalistycznych, zarówno grupowych, jak i indywidualnych. Oto krótkie podsumowanie dotychczasowych działań w obrębie poszczególnych zajęć:

 

 

 

ZAJĘCIA GRUPOWE:

  • Bajkoterapia -  W zajęciach bajkoterapii udział bierze 4 uczestników. Dotychczasowa praca skupiała się na wydłużaniu ich czasu skupienia uwagi, doskonaleniu myślenia przyczynowo- skutkowego oraz rozwijaniu percepcji słuchowej i wzrokowej. W czasie zajęć uczestnicy wykonywali tematyczne prace plastyczne, jak również podejmowali próby odgrywania ról poznanych postaci przy użyciu pacynek. Korzystano z tablicy multimedialnej celem zobrazowania czytanego tekstu, bądź oglądania krótkich bajek. Uczestnicy nabywali umiejętności współpracy w grupie poprzez rozwijanie postawy koleżeńskiej i przestrzegania właściwych norm zachowań. (przygotowała: Martyna Płonowska - Troszka)
  • Arteterapia -   Zajęcia plastyczne mają ogromną wartość rewalidacyjno-terapeutyczną w edukacji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie i umożliwiają rozwijanie ich aktywności twórczej. Czynności: rysowania, malowania, lepienia, wycinania są dla dziecka radosną zabawą, sprawiają przyjemność, uczą wytrwałości, odpowiedzialności, współpracy w zespole, a jednocześnie wykonywane działania zmuszają dziecko do zastanawiania się, dzięki czemu wzbogaca się jego wyobraźnia. Działania plastyczne podejmowane z dziećmi mają ułatwić nawiązanie kontaktu emocjonalnego, sprzyjać budowaniu właściwych relacji nauczyciel - dziecko.          Pozalekcyjne zajęcia plastyczne przez swoją różnorodność i większą swobodę działania, mogą w znacznym stopniu uwzględnić indywidualne zainteresowania uczniów.

        Podczas dotychczasowych zajęć plastycznych zastosowano różne techniki i materiały plastyczne. Wykorzystano nietypowe przedmioty do malowania farbami: gazety, chusteczki, rolki papierowe oprócz tradycyjnych pędzli. Uczniowie rysowali pastelami, kredkami , ołówkami. Tworzyli prace łącząc ze sobą różne techniki plastyczne, materiały i faktury. Podczas zajęć uczniowie zapoznali się m.in. z techniką orgiami, lepienia z gliny – sposobami przygotowania gliny, narzędziami wykorzystywanymi do pracy w ceramice, technikami stemplowania i fakturowania na plastrach z gliny. Tematyka prac wykonywanych na zajęciach arteterapii skorelowana jest z wydarzeniami szkolnymi i porami roku. Uczestnicy kółka plastycznego przygotowali prace na konkurs szkolny „Najpiękniejsza pisanka wielkanocna” – wszyscy uczestnicy otrzymali wyróżnienia i dyplomy, a ich prace zaprezentowano na wystawie konkursowej na terenie szkoły (przygotowała: Dorota Bajak).

Ruch Rozwijający W. Sherborne -  Metodą Weroniki Sherborne są realizowane w czteroosobowej grupie uczniów klas pierwszych SP. Głównym celem zajęć jest kształtowanie kompetencji społecznych uczniów i uczennic w zakresie rozwoju społecznego i emocjonalnego poprze realizację celów szczegółowych:

  • Kształtowanie właściwych relacji z partnerem i w pracy w grupie.
  • Kształtowanie świadomości ciała i przestrzeni.
  • Uczenie się wyrażania emocji w sposób akceptowany dla drugiej osoby. 

  • Nabywanie umiejętności współpracy w grupie

  • Zaspokajanie potrzeby poczucia sprawczości.

  • Motywowanie do podejmowania coraz trudniejszych zadań.
  • Zaspokajanie potrzeby odnoszenia sukcesu.
  • Kształtowanie umiejętności właściwego reagowania na nowe sytuacje.
  • (przygotowała: Lucyna Łazarska)

ZAJĘCIA INDYWIDUALNE:

  • Integracja sensoryczna -  w ramach zajęć SI (więcej o tej metodzie terapeutycznej można przeczytać tutaj) do tej pory dokonano oceny możliwości poszczególnych uczniów w zakresie małej i dużej motoryki, przeprowadzono wywiad z rodzicami (dotyczący rozwoju ruchowego, stanu zdrowia, działania poszczególnych systemów zmysłowych). Dokonano oceny przebiegu procesów integracji sensorycznej, opracowano program terapeutyczny, wg którego realizowane są zajęcia. Podczas kolejnych zajęć skupiono się na budowaniu możliwości współpracy oraz na poprawie funkcji w obrębie bazowych  sytemów zmysłowych: przedsionkowego, dotykowego, prorioceptywnego, a także wzrokowego. Pracowano nad rozwijaniem czucia ciała, czucia ciała w przestrzeni. Celem była również aktywizacja ruchowa, wdrożenie do udziału w sporcie osób niepełnosprawnych intelektualnie. Jeden z uczniów podjął treningi sportowe w zakresie programu MATP, bowlingu, drugi natomiast, poznaje elementy podstawowych dyscyplin sportowych. Zajęcia ruchowe są również okazją do ćwiczenia czynności samoobsługowych t.j.: ubieranie, rozbieranie części garderoby, czy składanie ubrań. (przygotowała: Magdalena Kasprzak)
  • Komunikacja alternatywna -  o tej formie zajęć rewalidacyjnych więcej można dowiedzieć się tutaj.  W ramach zajęć projektowych do tej pory zostały zdiagnozowane wyjściowe umiejetności uczniów objetych tą formą wspomagania. Rozpoczęli ćwiczenia  naśladowania gestów grzecznościowych: powitanie, pożegnanie, prośba, podziękowanie, przeprosiny - do tekstu piosenki. Uczyli się również wskazywać osoby: ja, pan, chłopiec, dziewczynka, pani - na materiale obrazkowym oraz w sytuacja zadaniowych. Uczniowie utrwalali również symbole wg systemu MAKATON t.j.: dom, szkoła, zabawki.  Wszczyscy uczestnicy brali udził z zajęciach bardzo aktywnie i chętnie.(przygotowała: Agnieszka Antosz).
  • Zajęcia korekcyjno - kompensacyjnie -  Prowadzone zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mają na celu korekcję zaburzonych funkcji i kompensację braków. W wyniku ćwiczeń i różnorodnych form aktywności, u uczniów rozwijana jest motoryka mała i duża, spostrzegawczość, koordynacja wzrokowo - ruchowa, pamięć. Wykonywane zadania mają wpływ na poprawę ogólnego rozwoju ucznia na miarę jego możliwości. Z tej formy rewalidacyjnej w ramach projektu ma okazję skorzystać kilkoro uczniów. Zajęcia każdego z nich mają inne cele, wynikające z indywidualnego programu terapeutycznego. Przykładowo u jednago z uczniów, do tej pory, praca skupiła się nad ćwiczeniami i zabawami rozwijającymi percepcję wzrokową i koordynacje wzrokowo - ruchową.oraz nad kształtowaniem i kontrolowaniem ruchów rąk. (przygotowały: Ewelina Jagieło, Agnieszka Malinowska).

Zapraszamy również do fotogalerii z przebiegu zajęć: