Wielkanocne zwyczaje podczas lekcji otwartej

27/03/2014, Sylwia Strokosz

    Dnia 25.03.2014r. w naszej szkole odbyła się lekcja otwarta dla grup rewalidacyjno- wychowawczych. Tematem zajęć było : Wielozmysłowe poznawanie tradycji wielkanocnych.

Lekcja oparta była na  tradycyjnych elementach  wielkanocnej święconki.
    Celem ogólnym było:
przybliżanie dzieciom tradycji wielkanocnych,
rozwijanie wrażliwości dotykowej, smakowej, wzrokowej, węchowej i słuchowej w oparciu o tradycyjne elementy koszyczka wielkanocnego, 
usprawnianie pracy rąk i dłoni,
dostarczanie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w czasie zajęć,
rozbudzenie ekspresji plastycznej i dawanie radości z wykonywanego działania,
uwrażliwianie na muzykę o tematyce wielkanocnej i muzyce klasycznej.
 
Dzieciom przybliżone zostały:
kura, jajko( symbol nowego życia), wydmuszki, 
baranek(symbol Zmartwychwstałego Chrystusa),
sól ( symbol oczyszczenia),
wędlina (symbol płodności i dostatku),
chrzan (symbol siły),
babka wielkanocna (symbol wszechstronnych umiejętności),
chleb ( który symbolizuje ciało Chrystusa).
 
Elementy święconki dzieci poznawały poprzez zmysły: wzroku, słuchu, dotyku, węchu oraz smaku. I tak np.: oglądały kurkę znoszącą jajka, słuchały beczenia barana, dotykały surowego jajka, wąchały chrzan, kosztowały wędzonkę. Atrakcją dla dzieci był niewątpliwie żywy zajączek, którego można było nakarmić. Pod koniec zajęć, Daniel mógł podtrzymać tradycję” lanego poniedziałku” i polać wodą wszystkie dziewczynki, te małe i duże.
 
Dziękuję wszystkim zaproszonym nauczycielom za przybycie oraz czynny udział w trakcie lekcji.